امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
کالا از منجدیدترین مقالات روز دنیا

راهنمای نگهداری از سالمند توسط خودمان

کد خبر: 530
زمان انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱ بعد از ظهر -
45 بازدید
راهنمای نگهداری از سالمند توسط خودمان

سالمندی یکی از مراحل مهم در زندگی هر فرد و مسئله ای طبیعی و غیرقابل انکار است، اغلب افراد دوره سالمندی را در زندگی شان تجربه می کنند، برخی از سالمندان ممکن است در این دوره به دلیل کهولت سن و مشکلاتی که برای شان به وجود می آید، توانایی انجام برخی از امور را از دست داده و نیازمند یاری دیگران باشند.

ضمن این که بسیاری از سالمندان نیز زندگی کاملاً سالمی داشته و برای گذران این مرحله از زندگی شان به کمک سایر افراد نیاز ندارند،لازم است بدانیم که در هر دو صورت سالمندان نیازمند عشق و محبت هستند، این مقاله به عنوان راهنمای نگهداری از سالمند توسط خودمان، شما را برای مراقبت و نگهداری از والدین و عزیزان سالمندتان راهنمایی خواهد کرد.

راهنمای نگهداری از سالمند توسط خودمان

راهنمای نگهداری از سالمند توسط خودمان

نکات مهم مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل

در این بخش به بررسی نکات مهم و اساسی جهت مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل خواهیم پرداخت که مطالعه آن برای آن دسته از عزیزانی که از سالمندان در منزل مراقبت و نگهداری خواهند کرد خالی از لطف نیست.

راهنمای نگهداری از سالمند توسط خودمان

  1. محل زندگی سالمند را به محیطی امن تبدیل کنید.

اولین نکته ای که باید در جهت مراقبت و نگهداری از سالمندان به آن توجه کنید این است که باید برای زندگی سالمندان محیطی امن و راحت فراهم کنید، مناطق خطرناک منزل را ایمن کرده و وسایل خطرناک را از سالمند دور کنید، نقاط تاریک منزل سالمند را تا حد کافی روشن کنید، ایمنی راه پله های منزل سالمندان را با استفاده از نرده افزایش دهید.

وسایل اضافی را که ممکن است مانع حرکت سالمندان شود را جا به جا کنید، جهت راحتی و جلوگیری از سرخوردن سالمندان در حمام و توالت از میله های کمکی استفاده کنید، کابل ها و سیم ها را از سر راه سالمندان جمع آوری کنید، برای جلوگیری از سوختن پوست سالمندان برای شیر آب حمام و دستشویی سنسور دما نصب کرده و در کل ایمنی محیطی که سالمند در آن سکونت دارد را افزایش دهید.

  1. به تغذیه سالمندان رسیدگی کنید.

ممکن است آشپزی برای سالمندان مشکل بزرگی به نظر برسد، ضمن این که ممکن است اشتهای سالمندان به علت عدم نیاز به انرژی زیاد، کاهش پیدا کرده و تمایلی به مصرف غذا نداشته باشند، توجه کنید که سالمندان با توجه به بیماری هاو داروهای مصرفی شان نیازهای غذایی مختلفی دارند، اما ضروری است که از رژیم غذایی سالم، متعادل و مقوی برای سالمندان استفاده شود تا آن ها را دچار ضعف و مشکلات و بیماری ها نکند.

  1. از وضعیت سالمند در منزل اطلاعات کافی داشته باشید.

در صورتی که سالمندان ترجیح می دهند که به تنهایی زندگی کنند و توانایی انجام امور روزمره شان را دارند این اجازه به آن ها بدهید، توصیه می شود از طریق تماس تلفنی یا تماس های تصویری در شبکه های اجتماعی از وضعیت سالمند مطلع شده و اضطراب سالمند را کاهش دهید.

  1. به صورت مرتب به والدین و عزیزان سالمند سر بزنید.

همان طوری که در پیش تر اشاره شد سالمندان در هر صورت به عشق و محبت فرزندان و عزیزان شان نیاز دارند، از این جهت توصیه می شود که به صورت مرتب به سالمندان عزیزتان سربزنید، از این طریق بهتر می توانید از وضعیت سلامت جسمی و روحی سالمند و ایمنی منزل و سایر موارد آگاهی کسب کنید.

  1. به سالمندان برای مصرف به موقع داروهای شان کمک کنید.

از آن جایی که سالمندان در این دوره از زندگی شان دچار ضعف عمومی، کهولت سن و بیماری های مزمن می شوند مصرف به موقع داروها از اهمیت بالایی برخوردار است، مشکلات حافظه، ضعف بینایی و… از مهم ترین دلایل عدم مصرف صحیح داروها محسوب می شوند، در صورتی که خودتان از سالمند مراقبت می کنید دارو ها سر زمان مشخص به او بدهید.

در صورتی که سالمندتان به تنهایی زندگی می کند می توانید آن ها را به صورت جداگانه در کشوها و قفسه های مختلف قرار داده و چگونگی مصرف داروها را با حروف بزرگ روی آن ها بنویسید.

راهنمای نگهداری از سالمند توسط خودمان

راهنمای نگهداری از سالمند توسط خودمان

  1. با سالمند فعالیت های فیزیکی انجام داده و ورزش کنید.

انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش، از سالمندان در مقابل بسیاری از بیماری ها محافظت می کند، در نتیجه سالمندان نیاز به انجام فعالیت های بدنی و ورزش دارند، پیاده روی، یوگا، مراقبه از بهترین ورزش ها برای سالمندان مطرح می شوند.

  1. اوقات فراغت سالمندان را با سرگرمی های مناسب پر کنید.

سالمندان به دلیل از دست دادن همسر و عزیزان شان مستعد افسردگی هستند، رابطه آن ها به هیچ عنوان نباید با دنیای اطرافشان قطع شود، سالمندان افراد مفیدی هستند که مهارت و تجربه های بسیاری دارند و می توانند آن ها را به سایرین منتقل کنند، تنها زندگی کردن سالمندان منجر به افسردگی آن ها و در نتیجه سایر بیماری های روحی و روانی خواهد شد، در نتیجه توصیه می شود که اوقات سالمندان را با سرگرمی های مناسب پر کرده و اجازه دهید که از این دوران زندگی شان لذت کافی ببرند.

  1. با سالمندان رفتار و گفتار مناسب داشته باشید.

با سالمندان با احترام برخورد کنید، رفتار و گفتار نامناسب می تواند آن ها را آزرده خاطر کرده و باعث مشکلات روحی و افسردگی در آن ها شود، در نتیجه در رفتار و گفتار با آن ها احتیاط کنید.

مزایای مراقبت از سالمند در منزل

در این بخش به بررسی مزایای مراقبت از سالمندان در منزل خواهیم پرداخت، مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل در مقایسه با مؤسسات و سرای سالمندان مقرون به صرفه تر است، زمانی که از سالمند در منزل نگهداری می شود امکان توجه اختصاصی به او وجود دارد.

استقلال سالمندان با زندگی در منزل خودشان حفظ خواهد شد، سالمندان با زندگی در محیط آشنا راحتی و ایمنی بیشتری را تجربه می کنند، استرس شان کاهش پیدا کرده و آرامش می گیرند و بیماری های شان سریع تر بهبود پیدا می کند.

راهنمای نگهداری از سالمند توسط خودمان

راهنمای نگهداری از سالمند توسط خودمان

سخن پایانی

در راهنمای نگهداری از سالمند توسط خودمان نکات مهمی را در رابطه با مراقبت و نگهداری از سالمندان عزیز آموختیم، در صورتی که به دلیل مشغله های زندگی، کاری و عدم دانش و تخصص کافی در زمینه مراقبت و نگهداری از سالمند توانایی این کار را ندارید توصیه می شود از پرستار سالمند برای مراقبت و نگهداری از سالمندان عزیزتان در منزل کمک بگیرید.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات