امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
کالا از منجدیدترین مقالات روز دنیا
چرا قیمت برنج گران شده و از کجا برنج را ارزان‌ تر تهیه کنیم؟

علت گران شدن برنج چیست؟

شیوع کرونا در جهان، تخصیص بخش زیادی از ارزهای دولتی برای ورود برنج و محدودیت های ناشی از تحریم ها را می توانیم از علل گران شدن برنج اعلام کنیم، گفته می شود به علت نبود برنامه مشخص در زمان خرید و توزیع برنج خارجی از دیگر علل گران شدن برنج ایرانی شناخته می شود.
کد خبر: 447
زمان انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱ بعد از ظهر -
252 بازدید
چرا قیمت برنج گران شده

به نقل از فروشگاه کیلن فود در جواب سوال چرا قیمت برنج گران شده – یکی از چالش های بزرگ بین تولیدکنندگان داخلی، واردکنندگان و دولت، واردات برنج محسوب می شود، نمایندگان برنج کاران در اتحادیه صنفی معتقدند که اجازه ورود برنج در زمان برداشت محصولات داخلی ضربه و زیان زیادی به کشاورزان و تولید کنندگان داخلی وارد می کند.

علت گران شدن برنج

شیوع کرونا در جهان، تخصیص بخش زیادی از ارزهای دولتی برای ورود برنج و محدودیت های ناشی از تحریم ها را می توانیم از علت گران شدن برنج اعلام کنیم، گفته می شود به علت نبود برنامه مشخص در زمان خرید و توزیع برنج خارجی از دیگر علل گران شدن برنج ایرانی شناخته می شود حالا متوجه میشویم چرا قیمت برنج گران شده است.

افزایش ۲۰۰ درصدی حقوق کارگران از دیگر دلایل افزایش قیمت برنج است، دستمزد روزانه کارگران برای کاشت و داشت برنج در سال گذشته ۲۰۰ هزار تومان بود که این رقم اکنون به ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

هزینه های جانبی کارخانه تولید برنج برای کاشت و داشت از جمله خرید سم، کود و… افزایش بسیار زیادی داشته اند و این افزایش قیمت ها را می توان از دیگر دلایل افزایش قیمت برنج معرفی کرد.

برنج

برنج

برنج در چه شهرهایی کشت می‌شود؟

برنج در ایران علاوه بر شهرهای مازندران و گیلان که تولید کننده‌های اصلی و سنتی برنج هستند در برخی دیگر از شهرها از جمله گستان، اصفهان، خوزستان کشت می شود، بازار داخلی نیاز بیشتری نسبت به تولیدات داخلی دارد و لازم است که کمبود برنج و مابه التفاوت میزان تقاضای بازار را به کشور وارد کنیم از کل شهرها برنج خریداری میشود اما در شهرهای کمی کشت می شود و این یکی از جواب های سوال چرا قیمت برنج گران شده می باشد.

نظر تولید کنندگان درباره افزایش قیمت برنج چیست؟

مطابق با آمار انجمن تولید کنندگان برنج سالانه ۳ میلیون تن برنج در ایران کشت می شود که البته با توجه به نظر این سازمان در این سال نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت.

با توجه به بارندگی های زیاد سال گذشته، امکان تولید کشت برنج به صورت مطلوب فراهم آمده و با توجه به ذخیره سازی سال‌های گذشته و بارش باران امسال هیچگونه کسری برنج نخواهیم داشت، با توجه به شرایط مطلوب بارش استان های خوزستان و گلستان، امکان تولید برنج تا ۳ برابر بیشتر از تولید سال های گذشته را دارند.

نظر واردکنند گان درباره افزایش قیمت برنج چیست؟

سالانه بدون در نظر گرفتن میزان برنجی که در داخل تولید می شود ۵/۱ میلیون تن برنج وارد کشور می شود، با توجه به قیمت بالای برنج ایرانی بسیاری از افراد امکان خرید برنج ایرانی را ندارند، در نتیجه لازم به وارد کردن انواع برنج های خارجی با کیفیت و قیمت کمتر می باشد.

با توجه به نظریات این گروه تنها ۳ دهک جامعه برنج داخلی و ایرانی مصرف کرده و ۷ دهک نمی توانند برای برنج ایرانی با قیمت بالا تهیه و خریداری کنند.

چرا قیمت برنج گران شده

چرا قیمت برنج گران شده

آیا رفع ممنوعیت ورود برنج به کشور به تعدیل قیمت کمکی می کند؟

با توجه به این موضوع که در حال حاضر بازار ایران با کمبود برنج مواجه نیست و برنج ایرانی و خارجی زیادی در بازار وجود دارد رفع ممنوعیت واردات برنج کمکی به تعدیل قیمت نمی کند.

بهترین کار برای کاهش قیمت برنج داخلی چیست؟

در صورتی که خرید برنج خارجی و توزیع آن نیز با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در زمان مشخصی انجام شود، و تأثیری بر روی بازار برنج ایرانی نگذارد قیمت برنج متعادل شده و کم می‌ شود.

علت تفاوت قیمت برنج ایرانی و برنج خارجی در چیست؟

تمامی هزینه هایی که کشاورزان داخلی برای تولید و کاشت برنج پرداخت می کنند بسیار بالاتر از هزینه های تمام شده برای کاشت و برداشت برنج های خارجی می باشد، در این صورت کشاورز نمی تواند برنج داخلی را با قیمت برنج خارجی بفروشد.

چگونه بین قیمت برنج ایرانی و توان خرید مصرف کننده تناسب ایجاد کنیم؟

در تعیین قیمت برنج داخلی هم باید هزینه های تولید برنج توسط کشاورزان زحمتکش داخلی و هم باید میزان توان مصرف کنندگان ایرانی نظر گرفته شود، در این صورت نه فروشنده دچار ضرر و زیاد می شود و نه خریدار با سختی خرید می کند و می تواند از برنجی با کیفیت و مرغوب استفاده کند.

دولت با تعیین سیاست های خود به تناسب بین قیمت برنج ایرانی و سطح خرید مصرف کنندگان می پردازد.

خرید برنج

خرید برنج

انواع برنج

در تمام دنیا برنج به دو دسته ی اصلی جاپونیکا و ایندیکا تشکیل میشود، ویژگی ها و قیمت های هر نوع برنج از این دسته ها با هم تفاوت دارند.

برنج جاپونیکا

برنج هایی که معمولا در کشورهای آسیای شرقی کشت میشوند در دسته برنج جاپونیکا جای میگیرند، این نوع برنج نشاسته ی زیادی دارد و در صورت پخت ظاهری خمیری و به هم چسبیده پیدا میکند.

برنج ایندیکا

برنج ایندیکا نشاسته کمتری داشته و در هنگام پخت قد بلند و به شکلی دانه دانه در می آید.

برنج ایرانی

برنج ایرانی از مرغوب ترین و با کیفیت ترین انواع برنج در جهان است که میزان نشاسته آن متوسط است، هم میتوان آن را به صورت خمیری و بهم چسبیده و هم دانه دانه پخت، برنج ایرانی عطر و طعم بی نظیری داشته و بسیار مرغوب تر از انواع برنج های جاپونیکا و ایندیکا می باشد.

چه برنج ایرانی خوب است؟

برنج ایرانی

برنج ایرانی

قیمت برنج مرغوب ایرانی

برنج ایرانی عطر و طعم بی نظیری داشته و ظاهر و شکل آن نیز بسیار خوب است، از آنجایی که این برنج کیفیت بالایی دارد قیمت آن نیز بالا است، عوامل مؤثری در قیمت برنج تأثیر گذارند که عبارت اند از:

  1. منطقه کشت برنج
  2. ارگانیک بودن برنج (عدم استفاده از سموم شیمیایی در کشت برنج)
  3. بوجاری شدن برنج (جدا کردن دانه های سالم از دانه های ریز و شکسته)

مهم ترین عامل مؤثر در قیمت برنج کیفیت آن است، عوامل دیگری همچون میزان عرضه و تقاضا و تورم در قیمت برنج تاثیر گذار هستند.

برنج خارجی

برنج خارجی انواع مختلفی دارد، مهم ترین انواع برنج خارجی برنج پاکستانی، هندی، تایلندی است، پخت برنج خارجی از پخت برنج ایرانی راحت تر است، قیمت برنج خارجی به عواملی همچون کیفیت و نوع آن بستگی دارد و ارزان تر از برنج ایرانی است.

خرید برنج ایرانی

خرید برنج ایرانی

خرید برنج از فروشگاه کیلن فود

گروه تجارت مواد غذایی کِیلَن با هدف عرضه محصولات مرغوب و با کیفیت ایرانی از جمله برنج، چای، زعفران و… با قیمتی ارزان و مناسب و دور از واسطه به فعالیت می پردازد.

خرید انواع برنج ایرانی از جمله طارم، هاشمی، صدری، عنبربو، قهوه ای سبوس دار، سرلاشه، دودی و… را با کیفیتی عالی و با قیمتی ارزان و مناسب از فروشگاه کیلن فود انجام دهید.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات