امروز سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳
کالا از منجدیدترین مقالات روز دنیا

انواع ماسک تنفسی و ویژگی های آن ها

کد خبر: 325
زمان انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ بعد از ظهر -
254 بازدید
انواع ماسک تنفسی

ماسک ها لوازمی هستند که از آن ها برای محافظت از ریه ها به عنوان مانعی برای ورود گرد و غبار، آلاینده ها و قطرات تنفسی عطسه و سرفه استفاده می شود، در ادامه به معرفی انواع ماسک تنفسی و ویژگی های آن ها می پردازیم.

بسیاری از ویروس ها از جمله ویروس کرونا بوسیله قطرات تنفسی که از طریق عطسه و سرفه از دهان و بینی انسان ها خارج می شوند، از انسانی به انسان دیگر منتقل می شوند، برای جلوگیری از انتقال این ویروس و سایر ویروس ها از ماسک استفاده میکنیم.

انواع ماسک تنفسی

انواع ماسک تنفسی

انواع ماسک تنفسی

  1. ماسک جراحی

ماسک  های جراحی همان ماسک های یکبار مصرف سه لایه هستند که تحت عنوان ماسک پزشکی نیز شناخته می شوند، پزشکان از این ماسک به عنوان محافظی در مقابل ذرات عفونی معلق در فضا در حین عمل جراحی استفاده می کنند.

این ماسک با پوشاندن دهان و بینی مانع ورود ویروس ها، عفونت ها و سایر مواد معلق در فضا به ریه های پزشکان و افرادی که از این ماسک استفاده می کنند می شود، لایه اول یا خارجی مانع از ورود قطرات شده، لایه دوم فیلتر بوده و لایه سوم و درونی جذب کننده رطوبت ناشی از تنفس است.

  1. ماسک معمولی دو لایه

از دیگر انواع ماسک تنفسی میتوان به ماسک های دو لایه اشاره کرد که همان ماسک های جراحی هستند، یک لایه این ماسک مانع خروج قطرات تنفسی و لایه دیگر مانعی برای ورود قطرات ریز تنفسی به بدن و ریه های افراد است.

  1. ماسک سه بعدی

ماسک های سه بعدی ماسک هایی سه لایه و هم جنس با ماسک های پزشکی هستند که پوشانندگی بالایی داشته و به دلیل طراحی خاصشان مقاومت بالایی در برابر محافظت از ریه در مقابل ذرات و قطرات تنفسی و آلاینده ها دارند.

این ماسک بسیار مفید و کاربردی بوده و از زیر چانه تا بالای بینی را پوشش داده و از طریق گیرهٔ فلزی (فیکساتور) کاملاً روی صورت فیکس می شود، این ماسک کاملاً غیرقابل نفوذ بوده و در مقابل ویروس کرونا کاربردی تر از سایر ماسک هاست.

ویژگی های ماسک سه بعدی

ماسک سه بعدی دارای ویژگی های مختلفی است که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم.

  • استفاده از ماسک سه بعدی تنفس را راحت تر میکند.

این نوع ماسک به گونه ای طراحی و تولید شده است که تنفس را برای افراد آسان تر میکند، این ماسک از طریق دوخت سه تکه مجزا تشکیل شده است و اختلالی در تنفس افراد ایجاد نمیکند و استفاده از این نوع ماسک بسیار راحت است.

  • قابلیت استفاده برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا

کیفیت ماسک سه بعدی توسط وزارت بهداشت تایید شده است و فیلتر موجود در این ماسک مانع ورود ویروس کرونا و انتقال آن به افراد میشود، این نوع ماسک به خوبی بر روی صورت افراد در هر سایزی (چاق، لاغر) قرار گرفته و فیکس میشود.

انواع ماسک تنفسی

انواع ماسک تنفسی

  1. ماسک سه بعدی کودک

ماسک های سه بعدی کودکان نیز ماسک های با کیفیت و دارای سه لایه هستند که در طرح ها و رنگ های مختلف طراحی و تولید میشوند، این ماسک ها مناسب با سایز و اندازه صورت کودکان ساخته میشود و کاملا در برابر ورود ویروس ها از جمله ویروس کرونا مقاوم هستند.

  1. ماسک پارچه ای

این ماسک قدرت حفاطت اقراد در برابر ویروس و باکتری را نداشته و استفاده از آن توصیه نمیشود، ماسک های پارچه ای تنها جنبه زیبایی دارند.

انواع ماسک تنفسی

انواع ماسک تنفسی

  1. ماسک N95

ماسک N95 از ورود گرد و غبار، میست، فیوم، و بیو آئروسول به ریه های افراد جلوگیری می کند، این نوع ماسک باید کاملاً به صورت بچسبد و نشتی نداشته باشد، هر بار قبل از استفاده از آن از جهت نشتی آزمایش شود.

افراد مبتلا به بیماری کرونا و سایر بیماری های ویروسی نباید از این ماسک استفاده کنند، چرا که هنگام دم هوا فیلتر باز شده و هنگام بازدم نفس فرد بدون فیلتر خارج شده و در صورت بیمار بودن می ‌تواند ویروس را به دیگران انتقال داده و افراد را بیمار کند، از این ماسک میتوان به صورت یکبار مصرف و به مدت ۸ ساعت استفاده کرد.

ماسک N95 انواع مختلفی از جمله FFP، FFP1، FFP2، FFP3 دارد که هر کدام مناسب ذرات با اندازه های خاص خود هستند.

  1. ماسک های تنفسی کپسول دار

آتش نشانان در عملیات آتشنشانی از این ماسک ها استفاده میکنند که دارای فیلتر بوده و هوای پاک و سالم تولید میکند، عمر مفید این ماسک نیز ۸ ساعت بوده و در صورتی که نشتی داشته باشد، در صورت استفاده بوی دود و آتش استشمام بشه و یا فیلتر کثیف شده باشد باید فیلتر آن تعویض شود.

  1. ماسک‌های کربن دار یا کربن اکتیو

نوعی ماسک تنفسی به نام کربن اکتیو وجود دارد که تنها برای جلوگیری از ورود گازها و بوها به ریه از آن استاده می شود، این نوع ماسک تاثیری در جلوگیری از ویروس ها ندارد، این ماسک ها دارای لایه هایی از کربن فعال شده هستند.

  1. ماسک های الکتریکی تصفیه کننده هوا

افرادی که دارای مشاغلی مرتبط با گازها و بخار هستند باید از این نوع ماسک ها استفاده کنند، این ماسک برای افراد با مکشلات تنفسی نیز موثر بوده و کاربردی است، از این ماسک میتوانید چندین بار استفاده کنید و این نوع ماسک تنفسی یکبار مصرف نیست.

  1. ماسک P100

ماسک P100 تحت عنوان ماسک گاز نیز معرفی میشود، افردی که در شغلشان با مواد شیمیایی، حلال ها و سرب و… مواجه اند باید از این ماسک ها استفاده کنند، این ماسک قابلیت چندین بار مصرف را دارد و یکبار مصرف نیست.

انواع ماسک تنفسی

انواع ماسک تنفسی

نکات مهم در رابطه با استفاده از ماسک

  • توجه کنید پیش از ماسک زدن دست های خود را حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه با آب و مایع دست شویی بشویید.
  • پس از شست و شوی دستانتان آن ها را با حوله ای کاغذی کاملا خشک کنید.
  • از ماسک های سالم استفاده کنید و از ماسک های پاره، سوراخ استفاده نکنید.
  • توجه کنید که در ماسک های رنگی قسمت سفید باید در داخل قرار گرفته و قسمت رنگی در خارج قرار بگیرد.
  • در هنگم ماسک زدن گیره فلزی روی بینی را تا حد ممکن فیکس کنید تا ماسک کاملا به صورت بچسبد.
  • ماسک استفاده شده را با دقت و از طریق بندها از صورت خود جدا کنید.
  • از لمس قسمت بیرونی ماسک بپرهیزید و ماسک استفاده شده را در کیسه زباله های جدا قرار دهید.

برای خرید ماسک تنفسی سه بعدی بزرگسال اینجا کلیک کنید.

برای خرید ماسک کودک سه بعدی طرح دار اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات